08.09.2016
Konsultantki Wedding Creation
630 wyświetleń

Gdy szukamy miejsca na przyjęcie weselne, pierwszym działaniem jest poproszenie wybranych obiektów o ofertę. I tak – cena gra tu kluczową rolę. Od niej zaczynamy przygotowywać budżet i to szczególnie od niej zależy, czy wybierzemy dane miejsce. Pięć ciepłych posiłków? Siedem? Ciasta? Tort? Jak zweryfikować cenę za „talerzyk”? Jak porównać ze sobą oferty? Na te pytania pomogę znaleźć odpowiedź poniżej.

Smak jedzenia, jakość podania czy wielkość porcji nie jesteśmy w stanie ocenić przy analizie menu. W tych kwestiach może nam się przydać internet i opinie o obiekcie (miejcie jednak dystans do tych opinii – jak mówią „internet przyjmie wszystko”). Są jednak punkty, które możemy zweryfikować czytając przesłane propozycje. Na co zwrócić uwagę, gdy chcemy porównać kilka ofert menu ze sobą? Poniżej lista takich elementów.

  1. Ilość dań przy serwowanym obiedzie. Najbardziej elegancko jest wtedy, gdy podamy gościom 5 posiłków, tj. przystawka zimna, przystawka ciepła, zupa, drugie danie, deser. Rzadko jednak zdarza się, by lokale proponowały aż tak rozbudowane menu, częściej ograniczamy się do jednej przystawki (ciepłej lub zimnej). Nie rezygnujmy jednak z niej. Goście przyjadą na wesele głodni, a my chcemy, by zaspokoili swój głód. Czterodaniowy obiad będzie w tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem. Jeżeli wasza oferta nie zawiera przystawki, zapytajcie o możliwość dodania jej. Zwiększy to z pewnością cenę, jednak nieznacznie, a z pewnościom będzie przyjemniej oczekiwać na zupkę w towarzystwie lekkiego startera. Często cenę podnosi również możliwość wyboru przez gości dania, np. 2 przystawek czy 2 zup. To znacznie podnosi cenę, gdyż obiekt musi przygotować po co najmniej 70% porci z każdego dania. Więc jeżeli chcecie, by wasi przyjaciele mogli wybrać danie, przygotujcie się na wyższą cenę.
  2. Ilość ciepłych posiłków w trakcie przyjęcia. Po obiedzie goście zaczynają zabawę. Przyjdzie jednak moment, gdy znów będą chcieli coś zjeść. Ilość dodatkowych ciepłych dań zależy przede wszystkim od czasu trwania przyjęcia. Standardowo są to 3 ciepłe dania nocne przy przyjęciu trwającym 10-12h. Błędem nie będzie jednak dodanie kolejnego posiłku. Nie przesadzajmy jednak z ich ilością, zbyt częste posiłki powodują, że dużo jedzenia zostaje wyrzucone.
  3. Ilość przekąsek zimnych. Jeżeli jest ich dużo (standard to 7-10), zapytajcie, czy jedną z nich możecie przenieść jako przystawkę przed zupą. Nie zmieni to ceny, a z pewnością poprawi jakość pierwszego obiadu. Zwróćcie również uwagę, czy przystawki są uzupełniane do końca przyjęcia.
  4. Ilość sałatek.
  5. Dodatki. Wszelkiego rodzaju pieczywo, sosy, pikle.
  6. Bufet słodki. Czyli wszelkiego rodzaju ciasta, desery, słodkości. Tutaj też nie pozwólcie, by zabrakło ciast. Bufet powinien być zawsze pełny.
  7. Napoje. Woda niegazowana, soki owocowe, napoje gazowane, kawa, herbata. Zwróćcie uwagę, w jakiś butelkach serwowane są napoje gazowane (szklane znacząco podnoszą cenę) oraz w czym serwowana jest kawa i herbata (ekspres, warnik, termosy).
  8. Powitanie chlebem i solą. Zazwyczaj jest w cenie, jeżeli nie ma – dopytajcie.
  9. Toast powitalny. Czy toast winem musującym jest w gestii waszej czy lokalu. Jeżeli lokalu, zapytajcie o markę proponowanego wina.
  10. Wyposażenie sali. Stoły, krzesła, pokrowce, obrusy, serwetki czy są w cenie, czy za dodatkową opłatą.
  11. Dekoracja sali. Co wchodzi w jej skład.
  12. Apartament dla Pary Młodej.
  13. Wszelkie dodatkowe opcje i ich ceny. Szczególnie alkohol, stów wiejski, fontanna czekolady, tort.

Powyższa lista jest zbiorem elementów standardowej oferty menu weselnego. Każda dodatkowa opcja lub jej brak zwiększa lub zmniejsza cenę „za talerzyk”. Jeżeli czegoś nie ma w przesłanym do was pliku, nie znaczy to, że nie jest to opcją. Zapytajcie o to podczas spotkania i przypilnujcie, by było to ujęte w waszej umowie.

Weryfikację smaku i jakości podania zostawcie na degustację. Każdy obiekt powinien dać wam taką możliwość. Poproście również o możliwość przyjechania na miejsce w trakcie innego wesela. Para Młoda nie powinna nieć nic przeciwko, a wy będziecie mogli zweryfikować przygotowanie bufetu czy wyposażenie wiejskiego stołu.

Inne elementy, które powinna zawierać oferta weselna, możecie znaleźć tutaj.
I pamiętajcie – jeżeli obiekt naprawdę się wam podoba, natomiast cena jest dla was zbyt wysoka, zapytajcie o możliwość negocjacji.

dsc_7626

 

 

 

Komentarze

komentarzy

Autor
Konsultantki Wedding Creation