08.09.2016
Konsultantki Wedding Creation
614 wyświetleń

Gdy szukamy miejsca na przyjęcie weselne, pierwszym działaniem jest poproszenie wybranych obiektów o ofertę. I tak – cena gra tu kluczową rolę. Od niej zaczynamy przygotowywać budżet i to szczególnie od niej zależy, czy wybierzemy dane miejsce. Pięć ciepłych posiłków? Siedem? Ciasta? Tort? Jak zweryfikować cenę za „talerzyk”? Jak porównać ze sobą oferty? Na te pytania pomogę znaleźć odpowiedź poniżej.

Smak jedzenia, jakość podania czy wielkość porcji nie jesteśmy w stanie ocenić przy analizie menu. W tych kwestiach może nam się przydać internet i opinie o obiekcie (miejcie jednak dystans do tych opinii – jak mówią „internet przyjmie wszystko”). Są jednak punkty, które możemy zweryfikować czytając przesłane propozycje. Na co zwrócić uwagę, gdy chcemy porównać kilka ofert menu ze sobą? Poniżej lista takich elementów.

  1. Ilość dań przy serwowanym obiedzie. Najbardziej elegancko jest wtedy, gdy podamy gościom 5 posiłków, tj. przystawka zimna, przystawka ciepła, zupa, drugie danie, deser. Rzadko jednak zdarza się, by lokale proponowały aż tak rozbudowane menu, częściej ograniczamy się do jednej przystawki (ciepłej lub zimnej). Nie rezygnujmy jednak z niej. Goście przyjadą na wesele głodni, a my chcemy, by zaspokoili swój głód. Czterodaniowy obiad będzie w tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem. Jeżeli wasza oferta nie zawiera przystawki, zapytajcie o możliwość dodania jej. Zwiększy to z pewnością cenę, jednak nieznacznie, a z pewnościom będzie przyjemniej oczekiwać na zupkę w towarzystwie lekkiego startera. Często cenę podnosi również możliwość wyboru przez gości dania, np. 2 przystawek czy 2 zup. To znacznie podnosi cenę, gdyż obiekt musi przygotować po co najmniej 70% porci z każdego dania. Więc jeżeli chcecie, by wasi przyjaciele mogli wybrać danie, przygotujcie się na wyższą cenę.
  2. Ilość ciepłych posiłków w trakcie przyjęcia. Po obiedzie goście zaczynają zabawę. Przyjdzie jednak moment, gdy znów będą chcieli coś zjeść. Ilość dodatkowych ciepłych dań zależy przede wszystkim od czasu trwania przyjęcia. Standardowo są to 3 ciepłe dania nocne przy przyjęciu trwającym 10-12h. Błędem nie będzie jednak dodanie kolejnego posiłku. Nie przesadzajmy jednak z ich ilością, zbyt częste posiłki powodują, że dużo jedzenia zostaje wyrzucone.
  3. Ilość przekąsek zimnych. Jeżeli jest ich dużo (standard to 7-10), zapytajcie, czy jedną z nich możecie przenieść jako przystawkę przed zupą. Nie zmieni to ceny, a z pewnością poprawi jakość pierwszego obiadu. Zwróćcie również uwagę, czy przystawki są uzupełniane do końca przyjęcia.
  4. Ilość sałatek.
  5. Dodatki. Wszelkiego rodzaju pieczywo, sosy, pikle.
  6. Bufet słodki. Czyli wszelkiego rodzaju ciasta, desery, słodkości. Tutaj też nie pozwólcie, by zabrakło ciast. Bufet powinien być zawsze pełny.
  7. Napoje. Woda niegazowana, soki owocowe, napoje gazowane, kawa, herbata. Zwróćcie uwagę, w jakiś butelkach serwowane są napoje gazowane (szklane znacząco podnoszą cenę) oraz w czym serwowana jest kawa i herbata (ekspres, warnik, termosy).
  8. Powitanie chlebem i solą. Zazwyczaj jest w cenie, jeżeli nie ma – dopytajcie.
  9. Toast powitalny. Czy toast winem musującym jest w gestii waszej czy lokalu. Jeżeli lokalu, zapytajcie o markę proponowanego wina.
  10. Wyposażenie sali. Stoły, krzesła, pokrowce, obrusy, serwetki czy są w cenie, czy za dodatkową opłatą.
  11. Dekoracja sali. Co wchodzi w jej skład.
  12. Apartament dla Pary Młodej.
  13. Wszelkie dodatkowe opcje i ich ceny. Szczególnie alkohol, stów wiejski, fontanna czekolady, tort.

Powyższa lista jest zbiorem elementów standardowej oferty menu weselnego. Każda dodatkowa opcja lub jej brak zwiększa lub zmniejsza cenę „za talerzyk”. Jeżeli czegoś nie ma w przesłanym do was pliku, nie znaczy to, że nie jest to opcją. Zapytajcie o to podczas spotkania i przypilnujcie, by było to ujęte w waszej umowie.

Weryfikację smaku i jakości podania zostawcie na degustację. Każdy obiekt powinien dać wam taką możliwość. Poproście również o możliwość przyjechania na miejsce w trakcie innego wesela. Para Młoda nie powinna nieć nic przeciwko, a wy będziecie mogli zweryfikować przygotowanie bufetu czy wyposażenie wiejskiego stołu.

Inne elementy, które powinna zawierać oferta weselna, możecie znaleźć tutaj.
I pamiętajcie – jeżeli obiekt naprawdę się wam podoba, natomiast cena jest dla was zbyt wysoka, zapytajcie o możliwość negocjacji.

dsc_7626

 

 

 

08.09.2016
Konsultantki Wedding Creation
173 wyświetleń

Jesteście już po zaręczynach, rodzice, znajomi są powiadomieni, zaczynamy poszukiwania odpowiedniego miejsca.
Jeżeli korzystacie z porad konsultantki ślubnej, ten artykuł będzie tylko dopełnieniem jej zadań. Profesjonalna agencja ślubna skupi się a tym, by wszystkie sprawy poruszyć na spotkaniu z managerem.
Jeżeli jednak poszukujecie sali sami, z pewnością poniższa lista ułatwi Wam rozmowy.

Dzwonimy lub piszemy do obiektu, pytamy o wolne terminy i jedziemy na spotkanie. Gdy obiekt spełnia nasze wizualne oczekiwania, dostajemy ofertę i siadamy do rozmowy. I tu często zachwyceni faktem, że znaleźliśmy to wymarzone miejsce, zapominamy o zadaniu kilku ważnych pytań. Jeżeli większość informacji znajduje się w ofercie – nie martwmy się. Zazwyczaj taka oferta jest integralną częścią umowy i wszystko, co jest w niej wpisane, będzie obowiązywało na przyjęciu. Co, jeżeli w ofercie zostały pominięte istotne dla nas elementy? Dopytajmy. Wiele z nich będzie wpisanych do umowy, jednak lepiej o nie zapytać w trakcie pierwszego spotkania – może są kwestie, które będą decydujące o rezygnacji z organizacji przyjęcia w tej sali.

Poniżej przedstawię listę kwestii, które powinny znaleźć się w ofercie weselnej obiektu. Jeżeli ich nie ma – śmiało pytajcie:

  1. Przykładowe menu i ich ceny. Wiele miejsc proponuje różne warianty, jak również indywidualną wycenę. Warto jednak poznać widełki cenowe, by mieć wstępną orientację. Porady, jak weryfikować menu co do ceny, możesz znaleźć tutaj. Jeżeli jakiś elementów nie ma w proponowanym wam menu – koniecznie o nie dopytajcie. Zapytajcie również o wegetarian, bezglutenowców i inne ewentualne specjalne menu.
  2. Koszt menu dla dzieci. Zazwyczaj jest rozdzielenie na dzieci do 5 roku życia – bezpłatnie, 5-12 – 50% ceny, >12 – 100%. Zależy to jednak od obiektu.
  3. Koszt menu dla podwykonawców (tutaj również jest zazwyczaj 50% ceny). Dopytajcie też, co wchodzi w skład menu dla podwykonawców. Są obiekty, które w tej opcji serwują tylko główny obiad. Nie pozwólcie, by osoby, które dla was pracują, były głodne. Jak zarządzić posiłkami dla podwykonawców dowiesz się już niedługo w innym artykule.
  4. Koszt alkoholu – zarówno pakietu alkoholowego, jak również informacja o możliwości (lub nie) wniesienia własnego alkoholu. Czy i w jakiej wysokości jest opłata korkowa. Przy wniesieniu własnego alkoholu, kto zajmuje się serwowaniem go do stołów. Często lokale w koszcie „korkowego” wliczają serwis alkoholi – nie pozwólcie, by płacąc za „korkowe” lub za pakiet alkoholowy, zmuszano was czy waszych gości do samodzielnego serwowania produktów wysokoprocentowych. Zapytajcie również, gdzie alkohol będzie przechowywany i jak będziecie mogli weryfikować ilość wydanych butelek. Kiedy powinniście go dostarczyć i kto będzie go od was odbierał.
  5. Wszelkie opłaty serwisowe. Jeżeli chcecie wprowadzić swoje produkty, tj. tort, słodki stół, ciasta, stół wiejski, rybny, regionalny, dopytajcie, czy będą one serwowane przez kelnerów bezpłatnie.
  6. Dodatkowe atrakcje gastronomiczne. Często lokale mają swoich dostawców – jeżeli coś was szczególnie interesuje, a nie ma tego w ofercie, dopytajcie o stół wiejski, rybny, włoski, z owocami morza itp.
  7. Minimalna i maksymalna liczba osób. Jak wygląda ustawienie w przypadku naszej liczby gości. Gdzie ustawiony jest stół Pary Młodej, gdzie stoi zespół, DJ?
  8. Ustawienie sali. Przede wszystkim, jakimi stołami i krzesłami dysponuje sala. Czy są to stoły okrągłe, prostokątne. Jeżeli w ofercie jest wpisana jedna opcja – nie bójmy się zapytać o drugą. Zapytajmy również, czy sala jest klimatyzowana/ogrzewana. Gdzie znajdują się toalety – poprośmy o pokazania toalet. W którym miejscu posiłki spożywają podwykonawcy, czy jest palarnia, czy jest sala zabaw dla dzieci?
  9. Wystrój sali – co zawiera cena. Obiekt powinien zapewnić obrusy, serwetki (zdecydowanie materiałowe nie papierowe), pokrowce na krzesła (jeżeli takie są potrzebne), zastawa stołowa, sztućce, szkło. Poproście o pokazanie wam zastawy.
  10. Dekoracja sali – czy lokal zapewnia podstawową dekorację. Co wchodzi w skład – kwiaty, świece. Jeżeli planujemy zatrudnić firmę dekoratorską, dopytajmy, czy możemy wprowadzić swoje dekoracje. Zapytajmy również, czy w ramach rezygnacji z kwiatów z obiektu, dostaniemy coś w zamian. A może wykorzystać te elementy do dekoracji innych części obiektu.
  11. Papeteria na stołach. Czy obiekt zapewnia wydruk winietek, menu. Jeżeli tak, czy jest to jeden standard, czy jest możliwość wyboru. Jeżeli organizujemy papeterię we własnym zakresie, czy obsługa rozłoży je na stołach?
  12. Obsługa w trakcie przyjęcia. Jeżeli nie ma w ofercie informacji o ilości kelnerów, nie bójcie się zapytać. Standardowo jest to 1 kelner na 20 osób. Jeżeli wydaje się wam to za mało, poproście o wycenę dodatkowej obsługi. Zapytajcie również, kto będzie koordynował wasze wesele – czy będzie to manager, czy inna osoba nadzorująca.
  13. Czas trwania przyjęcia. Powinna być podana godzina zakończenia lub czas trwania (np. do 11h). Często wytycznych tych używa się zamiennie. Jeżeli to dla waszych gości za krótko zapytajcie o możliwość przedłużenia.
  14. Wyłączność sali. Duże miejsca, posiadające wiele sal, często organizują kilka przyjęć jednocześnie. Dopytajmy o to – jeżeli zależy nam na intymności, wybierajmy mniejsze obiekty.
  15. Zasilanie prądu. Czy obiekt posiada agregat w razie awarii. Jeżeli planujemy więcej atrakcji, które będą wymagały większe zapotrzebowania na prąd, dopytajmy o ewentualne koszty.
  16. Dodatkowe atrakcje. Sala może dysponować „znajomymi” firmami oferującymi atrakcje, tj. fotobudka, animatorka dla dzieci itp.. Jeżeli atrakcje organizujecie we własnym zakresie, dopytajcie, czy nie ma co do nich przeciwwskazań . Ewentualnie jakie środki musicie podjąć, by mogły one się odbyć.
  17. Pozostałe po weselu jedzenie, napoje, dekoracje. Jeżeli nie jest to uwzględnione, dopytajcie. Zapytajcie również, czy udostępniają oni pudełka na żywność, czy musicie zorganizować je sami. Kto będzie pakował jedzenie – wy czy kelnerzy?
  18. Dostępne pokoje. Czy obiekt dysponuje pokojami, w jakiej ilości i cenie? Czy Para Młoda otrzymuje apartament gratis? Czy rodzice również? Czy rezerwując określoną ilość pokoi dla swoich gości, możecie liczyć na rabat? Co jest zapewnione gościom w pokojach (woda, ręczniki, podstawowe kosmetyki, suszarka do włosów, żelazko itp.)
  19. Informacje o płatnościach – zaliczka/zadatek rezerwacyjny, zaliczka/zadatek w trakcie organizacji, opłata przed/po przyjęciu. Nie zgadzajcie się na płatności za elementy dodatkowe (np zamówione podczas przyjęcia) na zakończenie wesela. Będziecie zmęczeni, zaaferowani. Poproście o regulację na drugi dzień lub w poniedziałek przelewem.
  20. Dodatkowe koszty. Poproście o przedstawienie Wam takich kwestii. Nie pozwólcie, by w trakcie przygotowań do wesela coś was jeszcze zaskoczyło. Pytajcie o wszystko, co przychodzi wam do głowy.

I pamiętajcie – im więcej dowiecie się na pierwszym spotkaniu, tym łatwiej będzie wam wybrać miejsce. A po wyborze, im więcej kwestii ustalicie na początku, tym precyzyjniej przedstawi się wasz budżet i pozwoli to na lepsze zarządzanie nim.

A w następnym artykule przedstawię elementy, które powinny znaleźć się w umowie weselnej.

09-TCX-dinner-table-at-wedding-wedding1012

http://blog.redapplelipstick.com/
21.04.2015
Konsultantki Wedding Creation
375 wyświetleń

Przychodzi taki dzień, że stajemy się specjalistami w jakieś dziedzinie – mamy wiedzę i doświadczenie. I warto wtedy podzielić się z innymi tą wiedzą.

Dlatego właśnie powstał ten blog. Znajdziecie na nim wskazówki, opinie, recenzje i inspiracje dotyczące organizacji ślubu i wesela, przygotowania dekoracji , zaproszenia gości czy savoir-vivre’u weselnego.

czytaj więcej